Nyt on puolisen vuotta ja hiukan reilut 10000km takana Tesla Model Y:llä. Kuherruskuukausi lienee siis sen verran takanapäin, että on hyvä hetki katsoa, miltä tällä crossoverilla ajeleminen on maistunut.
Kokonaistunnelma on positiivinen, joten aloitetaan positiivisilla asioilla. Sen jälkeen listaan muutaman asian, jotka menevät kategoriaan “miinuspuolet ja ärsyttävyydet”.
Autoni on nelivetoinen Long Range-malli. Sen energiankulutus yhdistettynä akun kokoon antaa sillä riittävän pitkät latausvälit. Uskoisin, että useimmat piirimyyjät saavat tuolla ”rangella” ajetuksi päivän ajot ilman, että tarvitsee pysähtyä lataamaan. Kotilatauksen avulla akku on aamulla jälleen mukavasti ajovalmis.
Ennen Teslan ostamista suhtauduin hiukan epäillen sen istuimiin. Yleensä olen tykännyt istuimista, joissa on säädettävä reisituki. Teslan istuimista se puuttuu. Ilokseni olen huomannut, että käytännössä niin Model 3:n kuin tämän Model Y:nkin istuimet sopivat ruumiinrakenteelleni hyvin.
Matkan tekemisestä tekee miellyttävää myös jouhevasti toimiva, mukavan tehokas voimalinja ja Long Rangen alusta. Alusta on hiukan pehmeämpi kuin Performance-mallissa, mutta on silti edelleen varsin tukeva. Se tuntuu sopivan hyvin suomalaisille teille ja se toimii myös hienosti kun vetokoukussa on peräkärry. Pientä nypytystä esiintyy joissain epätasaisuuksissa, mutta voi olla, että kiinnitän huomiota tuohon osittain siksikin, että autossa istutaan vähän korkeammalla kuin mihin olen tottunut.
Olen huomannut, että Teslan Autopilot on erinomainen apuväline matka-ajossa – etenkin moottoritiellä. Minun mielestäni Enhanced Autopilot (ja Full Self Driving) ovat tällä hetkellä hiukan teknologiakikkailua, mutta Autopilotin automaattiohjaus ja turvatoiminnot saavat minulta kannatuksen. Kun ajaa moottoritiellä joskus pitkänkin päivän päälle, teknologia on hyvä lisä ihmissilmiin: Yhdessä minun aistini ja tietokoneen konenäkö ovat toivottavasti koko ajan riittävän valppaana pysyvä yhdistelmä.
Miinuspuolia ja ärsyttävyyksiä Model Y:ssä tullut esiin kolme (plus 1) kappaletta:
1. Irrotettavan vetokoukun suojakansi.
2. Alkuperäiset roiskeläpät.
3. Tavaratilan suoja ei nouse ylös ja tavaratila on matalampi kuin Model 3:ssa.
“Plus 1” ei ole erityisesti Model Y:n ärsyttävyys, joten käsitellään se lopuksi erikseen.
Ylivoimaista ykkössijaa Model Y:n ärsyttävyyksissä pitää minun ajatuksissani irrotettavan vetokoukun design.
Tesla Model Y:hyn sisältyi auton tilatessani irrotettava vetokoukku. Tämä oli yksi Y:n ”plus-sarakkeeseen” merkitsemistäni asioita. Moniin kilpaileviin automalleihin koukku oli hankittava lisävarusteena tai jälkikäteen. Erikseen ostettuna alkuperäinen hinauspaketti olisi ollut aika arvokas lisävaruste. Valitettavasti Tesla Model Y:n vetokoukku on suunniteltu käytettävyyden kannalta typerästi.
Teslan vetokoukku on merkkiltään Oris. Se asennetaan takapuskurissa olevan kannen taakse.
Kuva: Klik.
Kannen takana on ihan tavalliset Oris-vetokoukun asennuspaikat. Käytettävyydestä tekee typerää se, että tuo kansi on täysin yliampuvalla määrällä klipsejä kiinni ja sijaitsee lisäksi syvennyksessä.
Kuva: Klik.
Kannen ensimäinen irroitus vaatii lujasti rohkeutta – ja jos yhtään kiinnostaa, missä kunnossa puskuri irroituksen jälkeen on, se vaatii myös puhtaat ja lämpimät olosuhteet. Väitän, että koukku ei ole otettavissa käyttöön talvipakkasella Bauhausin pihalla, jos yhtään kiinnostaa, missä kunnossa puskuri on sen jälkeen.
Tämänkin jälkeen, vaikka irroitus on jo tullut tutuksi ja klipsit hiukan löystyneet, designin hölmöys on edelleen tallella. Auton perässä pyörii kuraa ja hiekkapölyä. Vaikka auton olisi kuinka hyvin pessyt, Murphyin lain mukaan kannen väliin jää silti jotain sotkua, joka herkästi raapii paikkoja, kun kansi lähtee irti. Itse päädyin poistamaan puolet kannen klipseistä, jonka ansiosta verhoilutyökalun saa nyt hiukan helpommin kannen rakoon. Edelleen pitää silti olla tarkkana.
Ja sitten kun kansi on irti, sen takana oleva perävaunupistorasia on sijoitettu niin, että pistokeadapteri ei mahtunut kääntymään tarvittavaa ¼ kierrosta ilman, että taas tärveltyy jotain. Dremelöinti korjasi asiaa, mutta uskosn, että jos tuotekehitysinsinööri olisi itse kokeillut peräkärryn kytkemistä autoon, hän olisi huomannut itsekin, että vetokoukun tai tuon parjaamani luukun asentaminen pari milliä toiseen kohtaan olisi helpottanut käytettävyyttä huomattavasti.
Kakkossijalla Model Y:n ärsyttävyyksissä ovat alkuperäiset roiskeläpät, jotka autossa oli asennettuna kun se luovutettiin minulle.
Roiskeläpät ovat erittäin pitkät ja toimivat varmasti vesiroiskeen kanssa hyvin. Miinuksena tulee kuitenkin, että ne nappaavat kiinni jo joissain pysäköintihallien hidastetöyssyissä. Isoin miinus on, että jäätävällä loskakelillä ne keräävät jäätyvän sohjon ympärilleen ja niitä saa olla koko ajan puhdistamassa. Ja jos niitä ei puhdista, seuraavaksi roiskeläppä repeää irti.
Kolmossijalle Model Y:n ärsyttävyyksissä nousee tavaratilan suojaverho. Tämä ärsyttävyys on pieni, mutta se tulee esiin arkisessa käytössä niin usein, että ajan myötä se alkaa nostaa päätään niin paljon, että lopulta ansaitsee paikkansa tällä listalla. Tavaratilan suojaverho on kasaan viikkautuvaa mallia, joten sen saa pois ja kätevästi säilöön silloin kun sitä ei tarvitse. Valitettavasti käytettävyyssuunnittelu on jäänyt sen kanssa hiukan puolitiehen, sillä verho nouse ylös peräluukun kanssa. Tämä tekee lastaamisesta ajoittain hiukan hankalaa ja viimeisiä ostoksia joutuu välillä kurottelemaan syvältä verhon alta. Lisäksi verhon alle jäävä tavaratila on hiukan yllättävästi aavistuksen verran matalampi kuin Model 3:n peräluukun korkeus.
Neljä ärsyttävyys ei ole Model Y:n erityisominaisuus vaan koskee nykyään Tesloja laajemmalti: Autopiloin käyttö edellyttää, että pyyhkimet ovat päällä tai automaattiasennossa. Hyvällä säällä tällä ei ole mitään merkitystä, mutta tietyissä keliolosuhteisa pyyhkimet haluavat pyyhkiä, vaikka minä kuljettajana en näe siihen mitään syytä.
Mutta näistä 3+1 miinuspuolesta ja ärsyttävyydestä huolimattakin, Tesla Model Y Long Range Dual Motorilla on ollut varsin mieleinen auto siihen käyttöön, johon sen hankin. Alussa mainitsemani plussat voittavat nämä 3+1 miinusasiaa. Ei ole yllätys, että Model Y on kaapannut myydyimmän auton tittelin Euroopassa vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä.