Takavetoisissa sekä nelivetojen P- ja Performance-malleissa käytetään ns. suurta takamoottoria, LDU’ta. ‘Tavallisissa’ D-malleissa sekä Raven Long Rangessa on ns. pieni takamoottori.
LDU on surullisen kuuluisa siitä, että se sisältää itsetuhomekanismin. Elektroniikan kastumista on nimittäin estämässä vain yksi tiiviste, eikä mitään ylivuoto- tai juorureikää ole. Jotkut moottoriyksilöt ovat kestäneet reilusti alle 100000 km, toiset taas porskuttavat menemään ilman mitään ongelmia. Joka tapauksessa, jopa Tesla on reagoinut tähän, viimeisin LDU:n revisio on ‘U’, eikä ko. revisiossa enää ole tätä itsetuhomekanismia, koska roottorin jäähdytysnestekierrosta on luovuttu.
Oman autoni 8 vuoden akku/voimalinjatakuu loppuu muutaman viikon kuluttua, joten päätin tarkistaa tilanteen
- Autoa pitää nostaa sen verran että mahtuu työskentelemään vasemman takanurkan alle. Esim. hallitunkki + palikat, ajoramppi, autonosturi jne. Rengasta ei tarvitse irroittaa
- Työkaluina riittää talttakärkinen ruuvimeisseli, 10 mm räikkä sekä 10 mm lenkkiavain, mielellään räikkätoiminnolla (ilmankin tosin pärjää)
- Kokonaisuudessaan tähän meni suunnilleen puoli tuntia aikaa
Faceliftin Panel - Aero Shield - Mid raottaminen riittää, koko paneelia ei tarvitse irroittaa
- Kaksi muovikiinnikettä pyöräkotelosta
- Muutama reunimmainen kiinnike ja pultti takareunasta
Teslan ohje: https://service.tesla.com/docs/ModelS/ServiceManual/en-us/GUID-CC597FA0-BB86-46AD-A0B3-320BD3075A24.html
Tämän jälkeen päästään käsiksi moottorin nopeussensoriin, joka on siis ensimmäinen paikka joka kastuu jos nestevuotoa on. Liittimen lukitusklipsi auki ja liittimen irroitus, sen jälkeen kiinnityspultti irti ja sensori irti.
Mun autossani ('16 MS75 takaveto, 202000 km) ei ollut merkkiäkään edes alkavasta nestevuodosta, eli täysin kuivaa oli. Sitten vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja kovaa ajoa. Tämä olisi kyllä syytä tarkistaa esimerkiksi jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä.
Jatkossa on tarkoitus asentaa tähän ns. coolant delete, eli muutetaan nestekiertoa niin että roottori ohitetaan. Jotta tästä olisi hyötyä, tämä pitää tehdä ennenkuin tiiviste on päässyt vuotamaan pahasti. Jäähdytysneste kun mm. pesee rasvat pois moottorin kuulalaakereista, sen lisäksi että se tuhoaa moottorin käämitykset sekä invertterin elektroniikan.
Linkkejä:
[DIY] Tesla LDU coolant leak fix story
Tesla Model S Speed Sensor Coolant Check. Battery Heater or Seal Failure in the Large Drive Unit?
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rdu-ldu-coolant-bypass-innovation.321129
https://113a8f-4f.myshopify.com/products/tesla-ldu-coolant-delete-kit
Tesla LDU Rotor Coolant Delete Kit - For sale in the description!