Uusi viestiketju tämän jatkoksi: https://forum.teslaclub.fi/d/110-tesla-wall-connector-v3-ja-kuormanhallinta
TLDR: Tesla Wall Connector v.3 tukee dynaamista kuormanhallintaa ja laitteita on saatavilla.
Teslan suomenkielisten sivujen mukaan laitetta saa Teslan valtuuttamien asentajien kautta. Tilasin omani Saksan Amazonista, asennus tutun sähkömiehen kautta
Dynaaminen kuormanhallinta sisältää Neurio W2 mittarin sekä 3 virtasilmukkaa mittaamaan sähkökeskuksessa kunkin vaiheen kuormitusta. Lisäksi Neurio kytketään kolmivaiheisesti (N, L1, L2, L3), jotta se voi tehdä jännite/vaihemittauksen tehon mittausta varten (laite on sama jota käytetään Tesla Powerwallin kanssa).
Tesla Wall Connectoriin kytkentä tehdään datakaapelilla, minimissään kaksi johdinta. Protokolla on RS-485, datakaapelin pitäisi olla kierrettyä ja pidemmillä vedoilla foliosuojattua. Esim. CAT6 FTP toimii hyvin.
Asetukset tehdään Tesla One sovelluksen kautta, tarvitaan QR-koodi joko TWC:n mukana tulleesta lapusta tai sitten TWC:n takapaneelista. TWC pitää irroittaa seinästä muutenkin datakaapelin kytkentää varten.
Datakaapeli kytketään liittimeen, jota jo pari vuotta sitten arveltiin RS-485-liittimeksi (kuva netistä, jenkkien yksivaiheinen TWC):
Asennuksen aloitus Tesla One sovelluksella, kirjaudu aluksi samoilla tunnuksilla kuin Tesla-sovellukseenkin:
Lue QR-koodi
Kytke TWC:n WiFi Access Point päälle
Meter-valikko on aktiivinen, kun Neurio on kytkettynä ja virrat päällä
Laita vaikkapa sähkökiuas päälle, jotta näet että virta/tehomittaus toimii. Jos teho ei vastaa virtaa (pitäisi olla noin teho = 230 x virta), niin virtamuuntaja on väärässä vaiheessa suhteessa jännitemittaukseen. Vaihda silloin Neuriosta virtasilmukoiden liittimet eri järjestykseen kunnes teho näyttää järkevältä. Jos silmukka on väärin päin, kulutuksen (import) sijaan näkyy tuottoa (export).
Aseta lopuksi virtaraja, esim. tavanomaisen 3×25A sähköliittymän kanssa 25A:
Toimintaa voi testata myös auton kanssa, esim. kytkemällä sähkökiukaan päälle ja seuraamalla mitä auto näyttää maksimilatausvirraksi. Esimerkiksi tässä sekä auton että TWC:n maksimiksi on asetettu 16A, mutta myös kiuas on päällä: