Model S/X ohjaus voi muuttua jäykäksi, lisäksi tuntuu että se pykältää puolen kierroksen välein. Ongelmana on ohjausakselin alempi ristinivel, se sai kumipalkeen suojakseen vasta myöhemmin. Kaikki Model S classic ja alkuvuosien faceliftit ovat suojaamattomalla ristinivelellä, jolloin lika vähitellen tuhoaa ristinivelen laakerit.
Teslalla korjauksena on vaihtaa I-SHAFT LOWER, SHIELDED 1027852-00-A uuteen, uudessa on nivelen suojakumi. Aiheeseen liittyy myös NHTSA bulletin https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2020/MC-10177030-9999.pdf
Ensiapuna niveleen voi ruiskuttaa esim. WD-40 voiteluainetta. Ainakin MS facelift takavedon kanssa riitti kun irroitti frunkin ison suojalevyn ja suihkutti pillin kanssa riittävän paljon niin että nivel kastui kunnolla. Vaikka ohjaus olikin tämän jälkeen ihan OK, myöhemmin irroitettuna ko. nivel oli silti melkoisen jäykkä.
Tee-se-itse korjauksena voi vaihtaa pelkän akselin nivelristin, varaosaksi käy 15×38 mm tai 15×40 mm ristinivel, esim. https://www.motonet.fi/tuote/ohjauspylvaan-nivel-18-01066?product=18-01066. Suojakumiksi käy esim. VKJP 02001, Motonetistäkin varmasti löytyy joku sopiva vaihtoehto. Facelift takavedon kanssa koko homman saa tehtyä yläkautta, purkamalla frunkin.
Omasta vaihtotyöstä kokemuksia:
- Irroitus ja asennus takaisin on periaatteessa helppoa, kaksi pulttia irti ja akseli pois, asennus takaisin käänteisessä järjestyksessä. Käytännössä akselin kumpikin pää on jumissa liasta ja ruosteesta, eikä irtoa helposti. Ruosteenirroittajaa voisi suihkuttaa jo pari päivää etukäteen, myöskin joku liukuvasarakikka voisi toimia
- Kuskin jalkatilasta ei tarvitse löysätä mitään, vaikka joissakin ohjeissa niin sanotaankin. Ohjausakselin ylempi osa on teleskooppinen (ja sekin liikkui aluksi hyvin nihkeästi), sitä saa painettua sisään rattia kohti niin paljon että akselin alemman osaa mahtuu ottamaan paikoiltaan
- Vanha nivelristi kannattaa paloitella kulmahiomakoneella millin laikalla, niin että pelkät laakeripesät jäävät akselin puolikkaisiin
- Laakeripesät saa prässättyä irti ja paikoilleen ruuvipenkin voimalla, käytä esim. hylsysarjan hylsyjä apuna. Älä purista suoraan ruuvipenkin leukoja vasten, välissä pitää olla jotain (ai mistä tiedän…)
Aiheesta löytyy hyvä viestiketju: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/2015-model-s-lower-ishaft-u-joint-replacement-with-pictures-stiff-joint-stiff-steering-protective-boot-installed.309586/
Katso myös https://service.tesla.com -> Model S -> 2012-2020 Model S Service Manual
- 32 STEERING -> 3201 - Steering Rack and Lower Column -> Intermediate Shaft - Steering Column - Lower
- Takavedolle on oma ohjeensa, kuten myös Classic ja facelift nelivedolle