Aika monella on hajonnut Model S:n akun lämmitin talven aikana. Tässä esimerkkikuva siitä miten tarpeellinen se on jopa kotilatauksessa kun ladataan kylmässä. Viime yön lämpötila oli noin -15 °C, keltaisista palkeista näkyy milloin akun lämmitin on ollut aktiivisena.
Latauksen alusta kului 32 minuuttia ennenkuin akkuun päätyi yhtään sähköä, sitä ennen vain lämmitettiin 3 kW teholla. Tuonkin jälkeen akun lämmitin aktivoituu säännöllisen epäsäännöllisesti lyhyiksi jaksoiksi, ja tuo 3 kW on tietysti pois muutenkin rajallisesta lataustehosta. Jos lämmitin ei toimi, akkua ei saada niin lämpimäksi että lataus voisi edes alkaa.
Vastaava kuvaaja suojakelillä, noin muutamaa lämpöastetta lämpimämmässä ei sisällä akun lämmitystä. Data TeslaMatesta, auto ’16 MS75, latausvirtana käytän 3×10A.
Youtubesta löytyy video jossa akunlämmitin vaihdetaan takavetoiseen autoon. Nelivedossa vaihto on ilmeisesti hankalampi, koska lämmitin jää etumoottorin taakse.
https://www.youtube.com/watch?v=ohB8Ia1xCs8
Akun lämpötilaa voi myös haarukoida tehomittarista, regen-puolen keltaisista katkoviivoista:
- kaikki katkoviivat näkyvissä, akun sisäinen lämpötila korkeintaan 0°C
- yhtään katkoviivaa ei ole näkyvissä, akun sisäinen lämpötila on vähintään +20°C
Pikalatauksessa esim. Model S75 facelift on parhaimmillaan, kun laturille ajetaan akun lämpötilan ollessa noin +35°C. Oman kokemuksen mukaan navigointi pikalaturille ei yleensä pyri noin korkeaan lämpötilaan, mutta esimerkiksi kesäinen moottoritieajo kyllä nostaa akun lämpötilan noihin lukemiin muutaman sadan kilometrin yhtäjaksoisella ajolla.