Paljonko auto kuluttaa sähkö pätkäajossa? Pitäisikö uskoa trippimittarin lukemaa 25.5 kWh / 100 km, tai miten olisi TeslaMaten raportoima 31.3 kWh / 100 km? Vai onko totuus jotakin muuta?
Latasin myös TWC:n lataustilastot, joiden mukaan sähköä olisi mennyt 426 kWh, jonkun sähköräpsyn vuoksi tuosta näyttäisi lisäksi puuttuvan noin 10 kWh. Tammikuussa autoa ladattiin vain ja ainoastaan kotona TWC:llä.
Jos lasketaan 436 kWh / 1229 km, saadaan 0.355 kWh / km eli 35.5 kWh / 100 km. Tämä on siis kaikkein lähimpänä totuutta, toki pitää muistaa että TWC:n sähkönkulutusmittaus tuskin on tarkka ja sertifioitu. Tarkastelin TWC:n ja TeslaMaten eroja tässä viestiketjussa: https://forum.teslaclub.fi/d/144-teslamaten-ja-tesla-wall-connector-v3-lataustilastojen-vertailua
Kovan keskikulutuksen selittää se, että ajot ovat olleet varsin lyhyitä: yksi 91 km yhtäjaksoinen ajo, 4× 40 km, yksi 33 km, kaikki loput alle 20 km kerralla. Vaimon työpaikalle on 2.5 km, omalle työpaikalle 10 km, muuten on lähinnä pyöritty tässä naapurustossa, eli kaarinalaisina on käyty lähinnä Turussa, Raisiossa ja Liedossa.
Vertailun vuoksi viime heinäkuun latauksista laskettu keskikulutus oli 19.8 kWh / 100 km. TeslaMaten mukaan viimeisten 4 vuoden latauksista laskettu vuosittainen keskikulutus on vaihdellut välillä 24.7 - 25.4 kWh / 100 km. TWC:hen asensin tilastointiominaisuuden sisältävän ohjelmistopäivityksen syyskuussa ’23, eli TWC:n latausdata alkaa vasta tästä.
Auto on 2016 Model S 75, facelift takaveto. Range Mode on ollut käytössä muuten, paitsi noin -15°C kylmemmässä. Range Mode puolittaa auton lämmityslaitteen maksimitehon, eikä aktivoi akunlämmitintä esilämmityksessä eikä liikkeellelähdössä. Kylmästä liikkelle lähtiessä ero on noin 6 kW tehoa (3 kW lisää lämmityslaitteelle ja toinen 3 kW akunlämmittimelle), eli 10 minuutin aikana kuluu 1 kWh energiaa enemmän kuin Range Mode päällä. Tämä näkyy selvästi keskikulutuksessa, jos ajomatkat ovat kovin lyhyitä. Tammikuussa ’21, ennenkuin opin tämän, ko. kylmän kuukauden keskikulutus oli 51 kWh / 100 km.