Miksi lataus ei ala ja auto ottaa vain vähän virtaa, kysyy moni? Tuossa on Teslamaten logitusta ’16 Model S75 latauksesta, akun lämpötila taisi olla noin -7°C kun ajoin auton lämpöeristettyyn, mutta lämmittämättömään talliin. Tallissa sisällä noin -9°C.
Tässä tapauksessa kesti noin puolisen tuntia ennenkuin teho nousi 3 kW / 3×7A -> laturin antamaan maksimiin 6 kW / 3×10A. Samaten vasta tässä kohtaa lataustaso alkoi nousta. Sinisten pystyviivojen välissä on aikajaksot jolloin akun lämmitys on aktiivinen. Näkyy hyvin miten akkua lämmitetään alkuun, ja sitten lyhyitä lämmitysjaksoja latauksen aikana.
Ainakin tämä Ässä tykkää että kotilatauksessa akun sisäisen lämpötilan pitäisi olla vähintäänkin noin 0°C, eli sitä kylmempää akkua lämmitetään. Tässä siis aika maltillisesta pakkasesta kesti sen puolisen tuntia, jos auto olisi seissyt vaikkapa yös yli ulkona ja akun lämpötila olisi sen parikymppiä pakkasella, menisi hyvinkin toista tuntia ennenkuin lataus edes pääsisi alkuun.