Takaluukun jumittuminen on varsin tavallinen ongelma Model S/X:ssä. Vikana on tyypillisesti takaluukun kiristinmoottorin jumiutuminen. Takaluukku jää jumiin ensimmäiseen lukituspykälään, eikä ole auton mielestä kunnolla kiinni. Luukun avausyritys päätyy vain kolmeen piippaukseen, auto herjaa avonaisesta takaluukusta, vakionopeuden säädintä ja autopilottia ei voi käyttää eikä autoa voi lukita avaimenperällä tai vain kävelemällä avaimen kanssa pois autolta.
Auton saa lukittua seuraavalla tavalla:
- avaa jompikumpi etuovi
- lukitse auto keskinäytöltä
- sulje ovi
Teslan ranger eli liikkuva huolto voi korjata vian vaihtamalla kiristinmoottorin, eli pelkästään tämän vuoksi autoa ei ole pakko viedä huoltoon. Tesla veloittaa korjauksesta suuruusluokkaa 200€.
Ensiapuna takaluukku pitäisi saada auki ja sen jälkeen suljettua kunnolla. Moottorin saa yleensä surahtamaan auki kun irroittaa ja kytkee takaluukun johtosarjan liitintä muutaman kerran. Tällä videolla on hyvät ohjeet:
https://www.youtube.com/watch?v=_k5qwZHB9tU
- Kaada takapenkit jotta pääset takaluukkuun, ota hattuhylly pois
- Irroita yksi torx-ruuvi oikean puolen hattuhyllyn kannattimesta, tämän jälkeen kannatin irtoaa vetämällä
- Raota takaluukun oikean puolen verhoilua niin että pääset käsiksi liittimiin. Videosta poiketen faceliftin (2016½ -> 2020) liitin on vasemman liitinrivin ylimmäinen liitin
- Irroita ja kytke liitin niin monta kertaa että kuulet surahduksen, sen jälkeen takaluukun pitäisi aueta
- Tämän jälkeen takaluukku saattaa toimia aivan normaalisti, mutta on silti suuri riski että sama toistuu lähiaikoina
- Jättämällä ko. liittimen irti takaluukku toimii kuten siinä ei olisi moottorinostinta. Eli takaluukku on täysin käytettävissä, kaikki muu toimi silti aivan tavalliseen tapaan
Tee-se-itse remontin hinnaksi tulee noin 100€:
- HIGH FORCE CINCHING ACTUATOR 1003549-00-D
- TRIM CLIP 8.5X0.7-1.6 1117701-00-A (näitä on takaluukussa kaikkiaan 20 kpl)
Ainoa hankala temppu korjauksessa on takaluukun verhoilupaneeleiden irroitus. Takaluukun verhous kannattaa teipata vaikkapa leveällä maalarinteipillä kiinni niin että saa työvaraa, mutta verhous ei kuitenkaan roiku johtojen varassa. Kokonaan irroitukseen on hyvä olla apuri, johtoliittimiä on aika monta, eikä yksi käsipari oikein riitä.